Now Reading
Zelfvertrouwen vergroten: 6 tips voor een boost

Zelfvertrouwen vergroten: 6 tips voor een boost

Soms is je zelfvertrouwen gewoon niet helemaal optimaal. Bijvoorbeeld omdat je ergens nieuw bent, of iets moet doen wat je nog nooit gedaan hebt. Of misschien heb je het al wel vaker gedaan, maar ging het de laatste keer niet helemaal goed, waardoor je wat minder zelfverzekerd bent geworden. Maak je niet druk, we hebben allemaal wel eens een deukje in ons zelfbeeld. Je hoeft dit ook niet 100% op te lossen, maar voor je eigen gevoel is het wel fijn als je weet hoe je hier op een goede manier mee om kunt gaan.

Wat is zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is de mate van eigenwaarde die je voelt. Heb je een positief beeld van jezelf? Gun je het jezelf om fouten te maken? Vind je dat je goed bent in bepaalde zaken? Of heb je juist het gevoel dat anderen altijd alles kunnen en jij niet? Hoe groter je eigenwaarde, hoe groter ook je zelfvertrouwen. En de antwoorden op deze vragen kunnen elke dag veranderen. De ene dag kun je van alles gepland hebben waar je je volledig op je gemak bij voelt, terwijl je de volgende dag voor een groep mensen moet presenteren en naar een verjaardag gaat waar je bijna niemand kent.

De een heeft zelfvertrouwen tekort, wat ervoor kan zorgen dat je minder snel uit je comfortzone stapt en liever hetzelfde blijft doen, omdat dit veilig en vertrouwd voelt. Nadeel hiervan is dat je minder snel nieuwe dingen zult ervaren en je jezelf minder blijft ontwikkelingen. Maar teveel zelfvertrouwen is ook niet altijd goed. Gevaar hiervan is dat je jezelf kunt overschatten en continue op je tenen moet lopen om jezelf te bewijzen. Ook kun je arrogant overkomen op andere mensen. De kunst is dus om de juiste balans te vinden en die is voor iedereen anders. Het is dus een kwestie van uitproberen. Wij willen je in ieder geval graag helpen met een aantal tips om je zelfvertrouwen een boost te geven. 

Laat je zelfvertrouwen niet zakken door de lat te hoog te leggen

Wanneer je de lat te hoog legt, ben je jezelf continue aan het uitdaging. Dit is af en toe niet erg, maar wanneer je dit continue doet, vraag je teveel van jezelf. Je zult niet altijd de lat halen, wat je zult zien als falen. Hoe vaker dit gebeurt, hoe vaker je zelfvertrouwen een deuk oploopt. Het is veel leuker om vaker te slagen, dan accepteer je het ook eerder, wanneer het een keer niet lukt.

Zet je doelen om in kleine acties om je zelfvertrouwen kleine boosts te geven

Een doel kun je niet altijd even snel bereiken, waardoor het steeds lastiger wordt om het te behalen. Je kan gedemotiveerd raken en alle stappen richting je einddoel vergeet je eigenlijk. Wanneer je al deze kleine stapjes ook als successen ziet en de weg naar het doel toe dus meeneemt als positieve stapjes, is niet alleen je slagingskans veel groter, je kunt jezelf ook veel vaker positief belonen. 

Leg positieve momenten vast om een positiever zelfbeeld te krijgen

Gedurende de week maak je genoeg momenten mee waar je trots op kunt zijn, maar vaak sta je er niet voldoende bij stil. Terwijl je vaak wat langer stil staat bij de momenten waar je niet direct trots op bent. Het is dus goed om de positieve momenten vast te leggen, hoe klein zo ook zijn. Maak een foto of schrijf ze op in een boekje. Zo kun je er regelmatig naar terug kijken en het positieve gevoel terughalen. 

Probeer nieuwe dingen uit om jezelf uit te dagen

Een nieuw hardlooprecord, een parachutesprong, of meedoen aan een pubquiz, het maakt niet uit wat je doet, als je maar jezelf uitdaagt. De adrenaline die hierbij vrijkomt is verslavend en zal ervoor zorgen dat je nieuwe dingen wilt blijven doen.  

Zet je fouten om in leerdoelen om te groeien

Fouten maken is helemaal niet erg, maar het is wel belangrijk dat je ervan leert. Kijk niet alleen naar het resultaat, maar ook alle stapjes die je hebt gezet om er te komen. Het kan namelijk zijn dat je einddoel wel behaald is, maar dat het beter gekund had. Of dat je teleurgesteld bent dat je het einddoel niet hebt behaald, maar niet precies weet waarom niet. Alle tussenstappen kunnen hierbij helpen, zodat je ook specifieker kunt maken waar het fout ging. Dit pak je de volgende keer zeker een andere manier aan. Lees ook: Fouten maken? Waarom je dit zeker moet doen

See Also
onzeker

Ga van het positieve uit om zelfverzekerd ergens aan te starten

Vaak praat je jezelf angst aan door alle scenario’s af te spelen, waarbij de afloop niet positief is. Niemand zal tegen je praten op die netwerkborrel, mensen zullen niet naar je luisteren tijdens je presentatie, die leuke jongen in de kroeg vindt je vast niets. Maar wat nu als je dit allemaal omdraait en alleen nog van het positieve uitgaat? Wat nou als je binnen een paar minuten in een leuk gesprek bent belandt, een aantal visitekaartjes hebt gescoord en zelfs al een afspraak heb gepland met iemand om verder te praten? Niemand weet van tevoren of dit gebeurt, maar als je van het positieve uitgaat, stel je jezelf in ieder geval een stuk zelfverzekerder op en dwing je het geluk misschien zelfs wel een beetje af. 

En ook met hele kleine aanpassingen, kun je je zelfverzekerdheid al een boost geven. Loop recht, glimlach naar mensen, verzorg jezelf goed, draag die lievelingsjurk en geloof. Want als jij het zelf gelooft, zullen anderen het zeker doen.
En mocht je hier dieper op in willen gaan, overweeg zeker eens een cursus rondom psychologie om jezelf en anderen beter te leren doorgronden.

Lees meer blogs over zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen: jij hebt de controle
Onzeker? Met deze tips barst je snel van het zelfvertrouwen

View Comments (3)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top