Now Reading
Zo voorkom je terugvallen in oude gewoontes

Zo voorkom je terugvallen in oude gewoontes

oude gewoontes

We doen heel veel dingen uit gewoonte. Denk bijvoorbeeld aan de lege wc rol laten hangen. Of steeds weer over je heen laat laten door die dominante vriendin.
Doordat dingen gewoontes zijn geworden, moet je er heel bewust over nadenken om er iets aan te veranderen. Met de volgende tips helpen we je graag een beetje verder.

Maak je nieuwe gewoontes niet te concreet

Een goed voornemen kan bijvoorbeeld zijn om fitter en energieker te worden. Dit betekent dus niet dat je een vinkje kan zetten als je 2 of 5 kilo bent afgevallen. En ook niet als je 10 kilometer in een uur kan rennen. Hierdoor lijkt het misschien lastiger om om te bepalen f je je doel bereikt hebt, maar het tegenovergestelde is juist waar. Door het open te houden, kun je veel meer vinkjes zetten dan je van tevoren had bedacht. Misschien kan je over een jaar geen 10 kilometer rennen, maar wel 5 kilometer in 20 minuten. I.p.v. te balen dat je doel niet behaald is, kijk je trots naar hetgeen wat je wel behaald hebt en onder het totaal doel valt.

Hak je doel in kleinere doelen

In plaats van binnen een jaar 10 kilo afvallen, kun je ook een maanddoel stellen. Elke maand een kilo kwijt zijn, dat houdt wat speling voor tegenslagen en feestdagen 😉
Je hebt hierdoor elke maand een momentje om te vieren. En mocht je het maanddoel niet gehaald hebben, zul je de maand erna iets harder moeten werken. Hierdoor ben je er bewuster mee bezig en denk je niet alleen richting het einde van het jaar aan je voornemen. Daarnaast is de kans op slagen groter, aangezien je elke maand kunt bijsturen en inhalen.

Zorg dat je tijd plant voor het behalen van je nieuwe gewoontes

Een voornemen kan bijvoorbeeld zijn om de wereld te gaan ontdekken. Dit lijkt misschien heel makkelijk, omdat het iets is wat je graag wilt. Toch is het lastiger dan je denkt, want de punten die hierachter zitten zijn geld én tijd. En vooral tijd maken, is af en toe een uitdaging. Er loopt een belangrijk project op je werk, of je hebt andere verplichtingen waardoor je deze maand echt niet weg kunt. Zorg dat je tijd maakt voor de dingen die jij echt wilt doen. Of het nu op vakantie gaan is, of naar de sportschool. Jij bent baas van je eigen agenda. Dit betekent dat je soms anderen moet teleurstellen of ‘nee’ moet verkopen. Maak je hier niet druk om, de volgende keer ben je er weer bij.

Ga voor gemak

En dan bedoelen we niet dat je nieuwe gewoontes heel makkelijk mogen zijn, zodat je zeker kun realiseren. We bedoelen dat je jezelf helpt om het makkelijker te maken.
Bij sporten kan het bijvoorbeeld helpen om samen met iemand te sporten. Samen sporten is niet alleen gezelliger, het zorgt er ook voor dat je minder snel afhaakt.
Bij reizen kan het helpen om ver voorruit te plannen. Als je nu bijvoorbeeld al 2 vakanties of weekendjes plant, kun je later niet meer zeggen dat het niet uitkomt.
En wil je bijvoorbeeld geld sparen, dan helpt het om al je rekeningen te bekijken. Bij de meeste vast lasten kun je zelf aangeven wanneer deze afgeschreven mogen worden. Doe dit direct na pay day, dan voorkom je dat je geld uitgeeft, dat je eigenlijk niet hebt.

See Also

Laat geen excuses meer toe

Je wilde echt wel gaan hardlopen, maar je dacht dat het ging regenen. En je wilde echt wel gezond eten, maar juist de lekkere dingen waren afgeprijsd. Geen tijd, geen zin, geen geld. We kennen ze allemaal en gebruiken ze ook vast allemaal wel eens. Maar wie houd je nou eigenlijk voor de gek? Je bedenkt de nieuwe gewoontes voor jezelf, dus je hoeft ook alleen maar aan jezelf verantwoording af te leggen. Als jij deze slechte excuses dus niet meer tolereert, heeft het ook gin zin ze te gebruiken. Tijd moet je maken. Geen tijd is namelijk geen prioriteit. En slecht weer is inderdaad vervelend, maar van die paar spatjes smelt je niet hoor. En anders kun je altijd een thuis work-out doen.

Neem ook zeker een kijkje op de website van  Gretchen Rubin. Zij deelt bijvoorbeeld checklistjes en schreef het boek Better than Before over het aanpassen van je gewoontes.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top