Now Reading
Zo zorg je voor voldoende slaap en verminder je stress

Zo zorg je voor voldoende slaap en verminder je stress

voldoende slaap

Uit onderzoek van GFK blijkt dat gebrek aan voldoende slaap in de top 5 staat van oorzaken die tot stress leiden. Zorgwekkend, aangezien bijna een kwart van de millennials niet voldoende slaapt.

Waarom voldoende slaap zo belangrijk is

Slapen is nodig om te herstellen. Gedurende de dag doe je super veel indrukken op die je allemaal ook weer moet verwerken. Een manier om dit te doen is door mediteren. Maar met name voldoende slaap is hierin essentieel. Niet alleen geestelijk is deze rust nodig, maar ook lichamelijk. Uit het onderzoek van GFK blijkt dat 66% van de millennials minimaal 8 uur slaap per nacht nodig heeft om normaal te functioneren. 47% haalt dit echter niet.

Hoe verbeter je de kwaliteit van je slaap?

Er zijn heel veel manieren om de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Wij zetten een aantal tips op een rijtje:

  • Zorg dat je voldoende beweegt, zodat je fysiek moe bent. Hierdoor val je sneller in slaap, maar slaap je ook dieper.
  • Zorg dat je tot rust komt in je kamer. De temperatuur moet goed zijn en omgevingsgeluiden en licht minimaal.
  • Ga op een vaste tijd slapen. Hierdoor went je lichaam en maakt het op dit tijdstip automatisch de juiste hormonen aan om te slapen.
  • Drink niet te laat drankjes met cafeïne, suiker of alcohol. Indien je dit na het avondeten toch nog wilt, pak dan een decaf, suikervrije of alcoholvrije variant.
  • Schakel een uur voordat je gaat slapen alle schermen uit. Door het blauwe licht, denken je hersenen nog dat het dag is en wordt er geen melatonine aangemaakt. Ga bijvoorbeeld lekker in bad, doe een meditatie of lees een boek.
  • Eet niet te laat. Ook hierdoor wordt de aanmaak van Melatonine geremd.

Doe mee met de slaapchallenge

Interpolis ontwikkelde een slaapchallenge waarbij de kwaliteit van je slaap 1 week lang onder de loep wordt genomen. De slaapchallenge wil mensen bewust maken van hun slaapgewoontes en de kwaliteit van slaap verbeteren. Gedurende een week ontvang je feiten en fabels over de wondere wereld van slaap. Daarnaast ontvang dagelijks tips en uitdagende opdrachten om bewustere keuzes te maken. Hierdoor ontdek je op welke punten jij nog kunt verbeteren.
Zo werkt het:

See Also
hoogsensitief

  1. Meld je aan
  2. Je krijgt direct bericht via Facebook Messenger
  3. Je ontvangt 1 week lang elke ochtend om 11.00 uur een opdracht voor die dag

Resultaten van de slaapchallenge

Honderden deelnemers gingen je al voor en de resultaten zijn veelbelovend.

  • Na deelname beoordelen millennials hun slaap beter en geven zij vaker aan dat zij uitgerust wakker worden
  • De tips met het meest effect, zijn het uitschakelen van schermen 1 uur voor het slapen gaan en vermijden van drankjes met suiker, cafeïne of alcohol
  • De meeste deelnemers aan de slaapchallenge zijn van plan om de tips waar zij baat bij hadden, te blijven toepassen
Scroll To Top