Now Reading
Welke voedingsstoffen moet je wel of juist niet eten bij stress?

Welke voedingsstoffen moet je wel of juist niet eten bij stress?

Stress op je werk? Of stress door een relatiebreuk? Iedereen reageert hier anders op, ook als het om eten gaat. De een krijgt niets binnen en valt kilo’s af. De ander sprint naar de supermarkt voor repen chocolade en zakken chips. 1 ding is zeker, stress en voeding zijn sterk aan elkaar gerelateerd en het eten van de juiste voedingsstoffen helpt om stress te verminderen.

Ongezonde voedingsstoffen die stress verergeren

Snelle suikers

Snelle suikers, die je bijvoorbeeld uit snoep haalt, hebben een negatief effect. Je kent het wel, het is 15 uur en je hebt even een inkakker. Je gooit er een frisdrankje in en wat snoep en krijgt direct een energiekick. je lichaam maakt serotonine aan, waardoor je je direct weer goed en gelukkig voelt. Echter duurt dit maar even en daarna kak je dubbel zo hard weer in. Je hebt dan nog meer suiker nodig om hier weer uit te komen en wanneer je hieraan toegeeft, kom je in een spiraal terecht. Dit zijn dus echt voedingsstoffen die je niet teveel binnen wilt krijgen.

Alcohol

Zeker lekker, een goed glas wijn of een koud biertje op z’n tijd. Zeker na een drukke week, gaan deze er vaak goed in. Helemaal niet erg, maar let wel op wanneer je een stressvolle periode doorgaat, alcohol heeft namelijk invloed op het zenuwstelsel. 

Koffie, thee & red bull

Doordat hier cafeïne in zit, wordt de aanmaak van het stresshormoon catecholamine gestimuleerd. Pas dus op met deze drankjes, zeker als je stress ervaart, denk je dit soms nodig te hebben voor wat extra energie, maar uiteindelijk heeft het een tegenovergesteld effect.

Gezonde voedingsstoffen die stress en de gevolgen ervan verminderen

Wanneer je teveel stress in je lichaam hebt, heb je een tekort aan verschillende voedingsstoffen. Met name, magnesium, Vitamine C,  B vitamines en zink. Deze voedingsstoffen zijn essentieel om weer in balans te komen. Ze zorgen er namelijk voor dat je lichaam serotonine aanmaakt. Wanneer deze dus langere tijd te weinig aanwezig zijn, loop je gevaar op bijvoorbeeld depressie- of burn-out klachten. Elke ochtend starten met een multivitaminen bruistablet doet al wonderen. Ook uit je dagelijkse voeding kun je veel gezonde voedingsstoffen halen die stress vermindert. En wist je dat als je eten stoomt, de voedingsstoffen beter intact blijven? Lees ook onze blog Stomen: waarom de kooktechniek zo populair is

Vezels

Vezels zorgen niet alleen voor een vol gevoel, waardoor je minder neiging hebt naar ongezonde snacks. Ze zorgen ook voor een stabiele bloeddruk en een gezonde darmflora. Je vindt ze met name terug in volkoren producten, zoals rijst, pasta en brood, verse groenten en fruit en noten en zaden (ongezouten).

Magnesium

Stress leidt tot een tekort aan magnesium, wat weer kan leiden tot bijvoorbeeld hoofdpijn en vermoeidheid. Voldoende magnesium is dus erg belangrijk en kun je halen uit o.a. groene bladgroenten, bananen, noten & zaden, avocado, vette vis en bonen

Omega-3 vetten

Omega-3 vetten reguleren het serotonine niveau in je hersenen. Tevens helpen deze vetten voorkomen dat je een verhoogd risico loopt op hart- en vaatziekten door langdurige stress.
Omega-3 vetten vind je voornamelijk in vette vis, maar ook in plantaardige producten zoals walnoten, lijnzaad en sojaproducten.

See Also

Zink

Zink versterkt het immuunsysteem en goed nieuws, het is te vinden in pure chocolade. maar ook in rund- en lamsvlees, schelp- en schaaldieren, bladgroenten, noten en volkoren producten

B-vitamines

B-vitamines vervullen vele functies; houdt de bloedsuiker stabiel, helpt bij de aanmaak van serotonine, houdt de hormoonhuishouding op peil en helpt stress verlichten. Vitamines B vind je o.a.  in volkoren producten, varkens-, kip- en kalkoenvlees, pinda’s, peulvruchten, bladgroenten en eieren.

Wanneer je gevarieerd eet, krijg je het benodigde eigenlijk bijna allemaal vanzelf binnen. Mocht je even wat drukker zijn en minder goed op je eten letten, probeer dan in ieder geval dagelijks een multivitaminen te slikken om je voedingsstoffen aan te vullen. Ook in een smoothie kun je veel van bovenstaande producten goed mixen. Dit is lekker en nog snel klaar ook. 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top