Now Reading
Veganistisch eten voor beginners

Veganistisch eten voor beginners

veganistisch

Veganistisch eten is helemaal hip & happening. Niet gek als je menig topsporter het hoort promoten, bijvoorbeeld in de Netflix serie The Game Changers. Het geeft je meer energie en zorgt dat je beter op (gewenst) gewicht blijft.
Maar veganistisch eten doe je niet zomaar. Net zoals met ieder ander willekeurig dieet, is het niet een kwestie van je eten omgooien. Nee, het is je levensstijl veranderen. Dat klinkt heftig, maar wel goed om je te realiseren voordat je ergens aan begint. 

Besef wat de impact is van veganistisch eten

Veganistisch eten heeft een grote impact. Ga maar eens een week na wat je allemaal eet & drinkt en hoeveel daarvan niet Veganistisch is. Cappuccino hier, chocolaatje daar, tonijnsalade als lunch, vega shoarma met knoflooksaus  als avondeten. En dan hebben we het nog alleen over eten. Vegan worden betekent géén producten nuttigen waarbij dieren aan te pas zijn gekomen. Wat voor make-up heb je? Is die getest op dieren? Heb je al eens naar je shampoo gekeken? Doe je ook altijd honing in je muntthee? En de grootste groep; je schoenen en jassen. Zijn die van leer? Juist, wat een lijst hè. 

Begin stap voor stap

Denk je erover om te starten met veganistisch eten of wil je minder dierlijke producten nuttigen? Gooi dan niet ineens het roer om. “Bezint, eer ge begint.” Met andere woorden: weet wat je doet. Wat is je motivatie? Wat is je doel? De mens heeft maar een beperkte hoeveelheid wilskracht. Als je die dus volledig in moet zetten om je doel te behalen, of omdat je weinig intrinsieke motivatie (maar doe je het meer omdat ‘iedereen’ het doet) hebt, weet dan al dat je het niet lang vol gaat houden. Begin in ieder geval stap voor stap. Eerst eens een paar keer per week vegetarisch eten, dan op zoek naar veganistisch eten. Of probeer eerst eens je ontbijt veganistisch te maken. Als dat ingeslepen is, pak je de volgende stap. Steeds minder doet natuurlijk ook al iets. 

Verdiep je in veganistisch eten

Verdiep je er eerst in. Recepten vegetarisch maken, is makkelijk te doen door dingen weg te laten. Dat gaat je met veganistisch eten niet meer lukken. Je mist dan echt voedingsstoffen. Ga dus op zoek naar recepten. Staat er in (bijna) ieder recept dat je bijvoorbeeld edelgistvlokken moet gebruiken? Ga dat dan dus ook doen, die voedingsstoffen heb je nodig. Toevallig zitten er in edelgistvlokken veel vitaminen, met name vitamine B. 

See Also
groene smoothies

Ga voor de 80/20 regel

Ben je bereid je levensstijl aan te passen, maar kun je toch geen afscheid nemen van af en toe een ei,of een stukje kaas, of je leren schoenen? Dan past 80/20 veganistisch eten misschien beter bij jou! 80/20 houdt in dat je 80% van de tijd je strikt aan een veganistisch dieet houdt. 20% van de tijd is je marge om toch eens een ei te eten. Houdt het hierbij het liefste wel bij vegetarisch en gebruik die 20% dus niet om een XL biefstuk te eten.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top