Now Reading
Stress verminderen doe je met deze 5 tips

Stress verminderen doe je met deze 5 tips

stress

Heb jij last van stress en beïnvloedt dit je dagelijkse leven? Wil je meer leren ontspannen en stress verminderen? Met deze praktische tips, maak je het jezelf een stuk makkelijker.

Zorg voor voldoende slaap

Gebrek aan voldoende slaap staat in de top 5 van oorzaken die tot stress leiden. Slapen is nodig om te herstellen. Niet alleen geestelijk is rust nodig, maar ook lichamelijk. Uit het onderzoek blijkt dat 66% van de millennials minimaal 8 uur slaap per nacht nodig heeft om normaal te functioneren. 47% haalt dit echter niet. Maar hoe zorg je nu voor voldoende slaap? Lees voor alle tips onze blog: Zo zorg je voor voldoende slaap en verminder je stress.
Hieronder een deel van de tips
– Zorg dat je voldoende beweegt, zodat je fysiek moe bent.
– Ga op een vaste tijd slapen en opstaan
– Schakel een uur voordat je gaat slapen alle schermen uit

Let op je voeding om stress te verminderen

Stress en voeding zijn sterk aan elkaar gerelateerd en het eten van de juiste voedingsstoffen helpt om stress te verminderen. Wanneer je teveel stress in je lichaam hebt, heb je een tekort aan verschillende voedingsstoffen. Met name, magnesium, Vitamine C,  B vitamines en zink. Deze voedingsstoffen zijn essentieel om weer in balans te komen. Ze zorgen er namelijk voor dat je lichaam serotonine aanmaakt. Wanneer deze dus langere tijd te weinig aanwezig zijn, loop je gevaar op bijvoorbeeld depressie- of burn-out klachten. Elke ochtend starten met een multivitaminen bruistablet doet al wonderen. Voor een volledig overzicht van voedingstoffen en in welke producten je deze vindt, verwijzen we je door naar de blog: Welke voedingsstoffen moet je wel of juist niet eten bij stress?

Volg cognitieve gedragstherapie 

Cognitieve gedragstherapie kan je helpen met het managen van stress. Een stressvrij leven is namelijk niet mogelijk, maar je moet leren om een te grote hoeveelheid aan stress de baas te zijn. Deze therapie richt zich op het aanleren van een nieuwe, meer gezonde manier van denken en handelen. Je brengt samen met een therapeut je gedachten en gedrag in kaart die stress veroorzaken. Wanneer deze duidelijk zijn, kun je de volgende stap zetten om eraan te werken. Het klinkt misschien wat hoogdrempelig, maar dit is het helemaal niet. Je kunt namelijk ook online sessies doen, bij bijvoorbeeld Mindler. Online therapie is net zo effectief, al dan niet nog effectiever is dan normale therapie waarbij je een psycholoog op locatie bezoekt.

See Also
ayurveda voeding

Zorg dat je voldoende lacht

Door lachen verbreed je je bloedvaten, welke door stress juist verkleind worden. Doordat endorfine, serotonine en dopamine vrijkomen voel je je heel relaxt en ontspannen. Deze stofjes komen ook vrij bij mensen die drugs gebruiken. Zij hebben het gevoel dat ze de hele wereld aankunnen, vinden alles leuk, iedereen lief en maken zich nergens zorgen om. Als je gestresst bent en dit gevoel ook wilt ervaren, maar drugs een beetje ver vindt gaan, kun je dus het beste naar een goede comedy kijken of vragen of iemand een paar goede grappen maakt.

Mediteren helpt om stress te vermindern

Mediteren helpt je om mee in het ‘nu’ te leven. Je hebt dus minder stress over zaken die in het verleden gebeurd zijn, of juist zaken die nog moeten gebeuren en waar je je nu al druk om maakt. Daarnaast wordt tijdens het mediteren de ademhaling rustiger waardoor de spierspanning, stofwisseling en bloeddruk afnemen. Ook neemt de productie van stresshormonen af, bijvoorbeeld adrenaline.

Scroll To Top