Now Reading
Aan deze psychische symptomen herken je langdurige stress

Aan deze psychische symptomen herken je langdurige stress

stress

We hebben allemaal wel eens last van stress. Dit is helemaal niet erg en op een bepaalde manier zelfs nodig. Maar wanneer je langdurige stress ervaart, dien je actie te ondernemen. Dit is namelijk niet goed voor je gezondheid. Maar hoe merk je dat je langdurige stress hebt? Wij zetten een aantal psychische symptomen op een rijtje.

Je bent futloos

Je hebt nergens zin in. Komt met veel moeite uit je bed om vervolgens op de bank in de woonkamer weer neer te ploffen. We hebben allemaal wel eens zo’n dag. Je pakt even rust en het gaat vanzelf weer over. Maar als dit weken of zelf maanden aanhoudt, is er meer aan de hand.

Door de stress wordt je neerslachtig

Je haalt geen geluk of energie meer uit de dingen die je normaal gesproken zo leuk vindt. Je voelt je ongelukkig en hebt geen idee wat je moet doen. Dit kan ook leiden tot huilbuien. Dit is iets wat je ook vaak ziet bij mensen die te kampen hebben met een depressie.

Je kunt het allemaal niet meer volgen

Doordat je hoofd vol zit, vind je het moeilijk om je aandacht erbij te houden als iemand je iets vertelt. Je kunt je aandacht er gewoon niet goed bijhouden. Maar ook als je alleen iets moet doen voor werk. Het is erg lastig om je langere tijd te concentreren. Daarnaast vergeet je veel. Dus niet alleen wat jou verteld wordt, maar bijvoorbeeld ook je afspraken en deadlines. Of de helft van je boodschappen als je geen lijstje maakt.

De stress zorgt ervoor dat je prikkelbaar bent

De continue spanning in je lichaam zorgt ervoor dat je uitgeput raakt. Het wordt steeds lastiger omgaan met situaties die niet lopen zoals jij wilt. Zeker als de stress ook nog gepaard gaat met slaapproblemen. Door dit alles kun je emotioneel, prikkelbaar of snel geïrriteerd raken. Niet fijn voor jezelf, maar ook zeker niet voor de mensen om je heen.

See Also
zelfvertrouwen

Je zelfvertrouwen daalt

Door de langdurige stress, lopen zaken niet meer zoals je wilt. Je kunt niet de beste versie van jezelf laten zien, omdat je slecht slaap, je niet kunt concentreren en van alles vergeet. Dit kan leiden tot onzekerheid, want vroeger kon je dit wel toch? Je zelfvertrouwen kan wel een boost gebruiken. Ook al vriendin of partner ben je niet altijd de beste versie van jezelf. Omdat je niet meer goed kunt luisteren, afspraken vergeet of emotioneel reageert. Ook hierdoor kan het gebeuren dat je het gevoel krijgt dat je weinig waard bent.

Boekentip: Enjoy your life F*ck the stress

Scroll To Top