Now Reading
Ondernemer aan het woord: Danielle van The Drag Agency

Ondernemer aan het woord: Danielle van The Drag Agency

ondernemer

Ondernemer worden, wat is daar precies voor nodig? Moet je hiervoor in de wieg gelegd zijn, of kan het toevallig op je pad komen? Hoe pak je het precies aan? En hoe bedenk je iets wat in deze tijd nog uniek is? Wij gingen in gesprek met Danielle, founder van The Drag Agency, en kregen antwoord op al jullie vragen.

Even voorstellen

Ik ben Danielle Jiskoot, 28 jaar en ondernemer. Ik studeerde af in Politicologie aan de UvA en was in de veronderstelling dat ik de politiek of het bedrijfsleven in zou gaan. Had mezelf eigenlijk nooit als ondernemer gezien, dacht dat ik niet het ondernemers ‘profiel’ had. Pas toen ik aan het werk ging, kwam ik erachter dat ik heel veel ideeën had waar ik mee aan de slag wilde gaan. Mijn intuïtie begon aan me te trekken toen ik in toenemende mate last kreeg van paniekaanvallen. Ik was ongelukkig met het pad dat ik op dat moment aan het bewandelen was.
Nu ben ik ondernemer en het voelt heel natuurlijk. Als een vis in het water.

De grootste uitdaging van ondernemer zijn, is de onzekerheid

Als ondernemer ben je 100% verantwoordelijk om je eigen inkomen genereren en moet je constant bezig zijn met de volgende stap. Ik hou hier gelukkig heel erg van, maar er zijn absoluut tijden waarop ik het erg spannend heb gevonden. Vooral in het begin liep dat niet altijd even lekker. Een tip van mijn moeder: “keep going”. Als je door de onzekerheid heen kan beitelen, ligt er iets heel moois aan the other side.

“Ik heb veel blunders gemaakt, dat maakt mij een goede ondernemer

Ik ben iemand die vaak doet voordat ik er goed over nadenk als het op ondernemen aankomt. Dat werpt niet altijd zijn vruchten af. Een grote blunder was onzekerheid richting boekers van evenementen in het begin van The Drag Agency . Ik had zelf nog onduidelijkheid over de prijs en mailde naar boekers soms twee verschillende prijzen in e-mails. Dit wekte een enkele keer heel veel woede op. Dan ben je wel even boos op jezelf. Gelukkig bleef de boeking staan, maar heb ik 300 keer sorry moeten zeggen. Het allerbelangrijkste is duidelijkheid kwam ik achter. Maar fouten maken mag, daar leer je alleen van.

Mijn onderneming is een gat in de markt

Ik was eigenlijk bezig met een ander businessplan, waarvoor ik veel workshops zou gaan organiseren. Het liep alleen niet heel erg lekker met het business plan. Ik sprak met dragqueen Hoax LeBeau toen ik haar wilde boeken voor mijn verjaardag eind oktober. Ik was een heel groot fan van Rupaul’s Drag Race (een talent show voor dragqueens op Netflix) en drag optredens.

Na mijn verjaardag spraken Hoax en ik af om samen een workshop te gaan organiseren en vertelde ze me dat dragqueens in de Benelux helemaal geen vertegenwoordiging hebben. En dat terwijl ze onwijs veel moeten regelen rondom optredens: uren make-up, performance voorbereiden, sales onderhouden, facturen uitsturen, outfits laten maken, heel veel meer dan andere artiesten. Ik vond dat heel raar en Hoax zelf ook. Omdat niemand er nog mee bezig was, besloten we dat het tijd was om de eerste agency op te gaan zetten. We registreerden onze naam officieel met kerst met 3 talenten. Eind januari waren al 8 talenten bij de agency aangesloten.

See Also
thuiswerken

“We hebben al ontzettend veel bereikt”

Niet alleen hebben we meerdere mediakanalen bereikt om meer bewustzijn rondom drag talent op te bouwen, maar ook samengewerkt met een aantal hele gave bedrijven. We hebben bijvoorbeeld een team activity georganiseerd waar de queens centraal in stonden. Het aantal boekingen zagen we ook toenemen door onze efforts meer bekendheid te verkrijgen. Zelf word ik steeds meer verliefd op de kunstvorm en denk ik dat iedereen er waanzinnig veel van kan leren en als inspiratie kan gebruiken.  

Mijn dromen als ondernemer zijn ontzettend groot

Wij willen de grootste agency van Europa worden voor de vertegenwoordiging van drag talent. Hierin willen we ook samenwerken met queens van andere continenten. We werken op dit moment hard aan onze internationale relaties met bureaus en event organizers. Voor mezelf zie ik heel veel ontwikkeling in het agency vak en de vertegenwoordiging van talent. Elke dag probeer ik meer te leren over hoe dit beter te doen. Om het een succes te maken hebben we een hele hoop drive en passie nodig. Gelukkig is daar op dit moment geen gebrek aan.  

“Fuck what others think

De allergrootste les die ik zelf heb geleerd is dat jij je eigen pad moet kiezen en deze religiously moet volgen. Jarenlang deed ik mee in de rat race van het bedrijfsleven en dit heeft nooit goed gevoeld voor mij. Het kostte me paniekaanvallen die ik een aantal jaar had om te beseffen dat dit simpelweg niet bij mij paste. Genoeg mensen verklaarden me voor gek, maar mijn hart gaf nou eenmaal iets anders aan. Mijn ‘verkeerde pad’ en nieuwe pad met de agency hebben in essentie weinig met elkaar te maken, maar dat is ook de bedoeling. Luister niet naar mensen die je willen herinneren aan de tijd waarin het minder ging of hoe het ooit was. Omring je met de mensen die in jou geloven en volg je hart. Always. Bij twijfel, mij bellen. 

Scroll To Top