Now Reading
PDS: Hoe het is om te leven met een prikkelbare darm

PDS: Hoe het is om te leven met een prikkelbare darm

PDS

Prikkelbare darm syndroom is de meest voorkomende chronische darmaandoening. De bewegelijkheid (peristaltiek) van voornamelijk de dikke darm is chronisch verstoord. De bewegingen van de darmen gaan te snel of te langzaam. De pijn die je ervaart kan zeer hevig zijn en je dagelijkse leven beïnvloeden. Je kunt zelfs tegen onbegrip aanlopen van de mensen om je heen. Diarree en verstoppingen wisselen elkaar non stop af. Hoe de PDS mijn leven heeft veranderd, vertel ik jullie hieronder en op mijn Instagram pagina: Made by Hsp.

Even voorstellen

Ik ben Ilonka, 36 jaar en ik leef vanaf mijn dertiende levensjaar met PDS. Waarschijnlijk is stress de grootste veroorzaker geweest. In de periode dat ik hevige buikpijn kreeg had ik te maken met verschillende veranderingen in mijn leven. Verlies opa en oma, wisseling van middelbare school en ik was natuurlijk een beginnende puber. Allemaal factoren die veel stress en angsten kunnen geven. In mijn achttiende levensjaar heb ik een salmonella vergiftiging opgelopen waardoor de klachten erger zijn geworden en een darmontsteking elk moment kan opspelen.

De diagnose werd vastgesteld op PDS

Wanneer je hevige buikpijn ervaart zonder dat de huisarts een aanwijzing kan vinden waar het vandaan komt, wordt je doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik ben bij verschillende specialisten geweest, waaronder de internist en de gyneacoloog. Ik heb het als zeer vreemd ervaren om als dertienjarig meisje op de afdeling gyneacologie te zitten tussen de zwangere vrouwen en daarbij ook nog een inwendig onderzoek te krijgen. Mijn bloed werd uitvoerig onderzocht, echo’s werden er gemaakt en ik moest dagelijks een temperatuurmeting van mijn lichaam uitvoeren. Uiteindelijk kwam ik terecht bij de internist. Verschillende ziekten werden uitgesloten met een gelijkaardig klachtenpatroon. De diagnose werd vastgesteld op prikkelbare darm syndroom.

Aanpassen van mijn leefpatroon

Elke dag sta ik op en ga ik naar bed met buikpijn. Het is voor mij een gewoonte geworden en mijn pijngrens is een behoorlijk stuk hoger geworden inmiddels. De pijn varieert elke dag, net als mijn ontlasting. Zodra er meer slijm bij zit, is het foute boel. De internist gaf mij destijds het advies: altijd achter je kijken zodra je naar de wc bent geweest. De ontlasting vertelt je wat je moet aanpassen in je dagelijkse ritme.
PDS heeft mijn leven behoorlijk verandert. Het maakt je sneller moe en je kunt last krijgen van psychosociale klachten. Niet voor niets wordt er ook wel eens gezegd dat de darmen je tweede hersenen zijn. Alles staat in verbinding met elkaar.

Tips om met PDS om te gaan

Er zijn een aantal leefregels die centraal staan bij het reduceren van de klachten. Minder stress, eet gezond en zorg voor voldoende beweging. Zodra je merkt dat er teveel stress in je lichaam aanwezig is, zorg voor ontspanning.
Door PDS is het serotonine gehalte vaak een stuk lager dus je zult je nog meer ongelukkig voelen.

Eet gezond en neem voldoende vocht. Zeker tussen de 1,5 en de 2 liter op een dag. In de zomer is het verstandig om nog meer te gaan drinken aangezien je dan meer vocht verliest en de buikklachten flink verergert kunnen worden. Qua eten reageert iedereen anders met zijn darmen. Wel kun je een glutenintolerantie hebben of last hebben met glucose inname. Eet vooral wel voldoende vezels. Momenteel is het FODMAP dieet populair onder mensen met PDS.

See Also
sportvasten dag 7

Beweeg ook voldoende op een dag. Maak de darmen en jezelf niet lui. Zodra je lang stil zit en opeens gaat bewegen, komen de darmen op gang. Dat kan leiden tot een buikkrampen. Er wordt wel eens medicatie voorgeschreven. Volgens wetenschappelijke studies is er te weinig bewijs dat het daadwerkelijk alle klachten oplost. Extra vezels, laxeermiddelen of antidepressiva (serotonine verhogers) worden regelmatig voorgeschreven.

Zelf gebruik ik geen extra hulpmiddelen. Ook kan ik niet tegen pijnstilling. Zodra ik een opgeblazen buik met heftige krampen krijg, pak ik een hittepit en ga ik op mijn linkerzijde liggen. Hierdoor wordt de doorbloeding naar de organen beter. Na een goede nachtrust zul je merken dat de klachten grotendeels verdwenen zijn. Er is zeker te leven met PDS, zolang je maar de juiste leefregels hanteert!

Lees ook de andere blogs van Ilonka:
Ben jij hoogsensitief? Zo kun je ermee omgaan
Burn out? Jij hebt de controle

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top