Now Reading
Motivatie: 8 tips om meer uit jezelf te halen

Motivatie: 8 tips om meer uit jezelf te halen

motivatie

We hebben allemaal wel eens momenten waarop we nergens zin in hebben. Niet vooruit te branden en doelen verdwijnen langzaam uit beeld. Maar hoe zorg je ervoor dat je toch de motivatie vindt en doelen bereikt? Onderstaande 8 tips gaan daar zeker bij helpen.

Wat is motivatie?

Motivatie is letterlijk de kracht die jou drijft om jouw doelen te bereiken of te blijven behalen. Deze motivatie is wat jou in staat stelt de problemen, uitdagingen en tegenslagen die tussen jou en jouw doel staan ​​het hoofd te bieden.

1. Positief denken

Motivatie hangt voornamelijk af van je gedachten. De een ziet een tegenslag als een groot probleem, de ander als een uitdaging. Dat wil zeggen dat je, afhankelijk van hoe je gebeurtenissen interpreteert, jezelf kunt motiveren of demotiveren. Als je denkt dat je iets kunt bereiken, neemt de motivatie toe.
Blijf dus positief denken, maar blijf wel realistisch. Sprookjes bestaan helaas niet. Je kunt niet alles met je gedachten bereiken! Maar met positief denken en hard werken, kom je een heel eind.

2. Stel passende doelen om je motivatie te behouden

Bij het stellen van doelen, denken we bijna altijd aan de eindbestemming van wat we willen bereiken. We staan zelden stil over de weg er naartoe. Om gemotiveerd te blijven, is het belangrijk om doelen te stellen die aan de volgende 3 kenmerken voldoen:

  • Realistisch maar uitdagend
  • Concreet en meetbaar
  • In te delen op lange, middellange en korte termijnen

3. Houd de voortgang goed bij

Vaak beginnen we erg gemotiveerd om onze doelen te bereiken, maar naarmate de tijd verstrijkt, zal die motivatie geleidelijk afnemen. Op termijn zelfs helemaal verdwijnen als je er niet aan werkt. Vooral bij lange termijn doelstellingen is het regelmatig bijhouden van de voortgang essentieel. De kleine succesjes zorgen namelijk voor nieuwe motivatie.

4. Beloon jezelf

Intrinsieke motivatie (dat wat van binnenuit komt) is prima, maar het kan geen kwaad om jezelf extra motivatie te geven met een extrinsieke beloning (die van buitenaf komen).
Het beste is om deze beloning van tevoren te bedenken. Wanneer ben je het echt waard? Als je het namelijk te vaak doet, verliest de beloning zijn kracht.

5. Visualiseer succes om de motivatie te verhogen

Probeer je eens voor te stellen dat je het doel bereikt hebt. Welk gevoel roept dit op?  Het is moeilijk voor je brein om onderscheid te maken tussen wat echt is en wat wordt voorgesteld. Daarom zal het reageren alsof het echt is. Als je weet hoe goed het voelt om je doel bereikt te hebben, is de kans groter dat je eraan blijft werken. Visualiseer elke dag weer je succes. Zo houdt je de motivatie hoog!

6. Houd rekening met teleurstelling

Als alles loopt zoals je wenst, is het makkelijk om door te gaan. Maar de echte uitdaging komt wanneer het mis gaat. Op dat moment komen alle negatieve gedachten in je hoofd die je demotiveren. ‘Het levert niets op,’ en ‘Het werkt niet, het is nutteloos.’ bijvoorbeeld.  Als je goed voorbereid bent, kun je deze pessimistische gedachten snel overwinnen.

See Also
yoga nidra

7. Durf om hulp te vragen

Als je hulp nodig hebt, vraag er dan gewoon om. Het kan van een professional zijn, zoals een psycholoog, coach of expert. Of iemand die je goed kent en die het beste met je voorheeft. Vooral het laatste is belangrijk. Hulp vragen is goed, maar wees wel voorzichtig. Je wilt geen advies opvolgen van iemand die niet het beste met je voorheeft.

8. Doe wat je leuk vindt, dan komt de motivatie bijna vanzelf

Als je dingen doet waar je gepassioneerd over bent, kost het bijna geen moeite om motivatie te vinden en vast te houden. En het maakt ook nog eens gelukkiger. Precies om die redenen is het ideaal wanneer je jouw passies in jouw doelen kunt integreren.

Over gastblogger Tamara

Ik ben Tamara van de Laar, coach & relatietherapeut en eigenaar van Venci en Online Zelfhulp). Al van jongs af aan observeerde ik anderen. Ik was dat stille kind dat altijd alles in de gaten hield Op mijn 13e, toen mijn ouders gingen scheiden, begon mijn veilige haventje in duigen te vallen. De ene na de andere nare gebeurtenis volgde en ik moest me staande zien te houden in een turbulente omgeving. Toen ik 19 werd besloot ik anderen te gaan helpen. Ik startte met de 3-jarige opleiding HBO relatietherapie en sindsdien zit ik niet meer stil.

Lees ook de andere gastblogs van Tamara

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top