Now Reading
6 (niet-zweverige) voordelen van mediteren

6 (niet-zweverige) voordelen van mediteren

mediteren

Mediteren: Beeld jezelf in dat je een rots bent. Een stevige rots die weer en wind kan doorstaan. Je kijkt om je heen en ziet helemaal niets. Je hoort ook helemaal niets. Je bent één met de natuur en komt volledig tot rust.

Okay, dit klinkt best wel zweverig. Wij snappen dat je er ook een beetje sceptisch in staat. Vaak wil je dingen begrijpen en weten wat het precies doet, voordat je kunt geloven dat het werkt. Toch bewijst de wetenschap keer op keer dat mediteren écht werkt. 

Tijdens een meditatie breng je je lichaam en geest volledig tot rust. Je doet dit door een bepaalde focus te kiezen. Dit kan het inbeelden van een rots zijn, maar bijvoorbeeld ook volledige focus op je ademhaling. Je laat alle gedachten, emoties en gebeurtenissen van de afgelopen dag of dagen aan je voorbij gaan, zodat je ze een plekje kunt geven. Aan het begin zul je merken dat je gedachten alle kanten op gaan en dat je probeert om dit tegen te gaan. De kunst is echter om alles toe te laten.

Voordat je het zelf gaat problemen, laten we je graag kennis maken met de voordelen. En dan niet de zweverige, geitenwollensokken verhalen, maar de wetenschappelijk onderbouwde voordelen. 

1. Mediteren zorgt voor minder stress

Mediteren helpt je om meer in het ‘nu’ te leven. Je hebt dus minder stress over zaken die in het verleden gebeurd zijn, of juist zaken die nog moeten gebeuren en waar je je nu al druk om maakt. Daarnaast wordt tijdens het mediteren de ademhaling rustiger waardoor de spierspanning, stofwisseling en bloeddruk afnemen. Ook neemt de productie van stresshormonen af, bijvoorbeeld adrenaline.

2. Je hebt je emoties beter onder controle

Door te mediteren verlaag je de hersenactiviteit in het deel dat verantwoordelijk is voor het regelen van je emotie. Dit betekent niet dat je minder emoties hebt, maar wel dat je deze beter onder controle hebt. Wetenschappers geloven daarom dat mensen die veel mediteren vaak beter met tegenslagen kunnen omgaan.

3. Mediteren zorgt voor betere focus en concentratie

Tijdens een meditatie zit je in een andere laag van de hersengolven, hierdoor nemen de Alpha hersengolven toe. Dit zorgt ervoor dat je beter kunt focussen en concentreren, maar ook meer informatie verwerkt.

4. Je voelt je gelukkiger

Door het mediteren worden je linker- en rechterhersenhelft beter met elkaar verbonden. Hoe hoger deze verbinding is, hoe gelukkiger je je voelt. Tevens maak je extra serotonine aan, wat ook wel het gelukshormoon wordt genoemd. Als je serotonine gehalte te laag is, kun je last krijgen van bijvoorbeeld slapeloosheid, depressie en angstgevoelens. Ook zonlicht, veel water drinken, ontbijten en bewegen zorgen ervoor dat je extra serotonine aanmaakt. Vrouwen maken tot 2x minder serotonine aan dan mannen, dus wij moeten een beetje extra ons best doen. 

See Also
nee zeggen

5. Beter immuunsysteem door mediteren

Je immuunsysteem verbetert, waardoor je minder vatbaar bent voor ziekten en bacteriën. Tevens zul je ook sneller herstellen na bijvoorbeeld een val, of na een zware sportprestatie.  

6. Je slaapt beter

Meditatie kan helpen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Je zult meer uren in je diepe slaap doorbrengen, waardoor je betere rust pakt. Ook staan bepaalde meditatietechnieken van 30 minuten gelijk aan 1-4 uur slaap. Je kunt hiermee je slaap zeker niet vervangen, maar je pakt wel extra rust. Dat maakt het ook weer makkelijker vroeg op te staan.

Dit zijn slechts 6 voordelen, maar er zijn er nog veel meer, dus geef mediteren zeker een kans. Er zijn genoeg apps te vinden met begeleiding zoals bijvoorbeeld Headspace, zodat je niet perse een dure opleiding hoeft te volgen. Probeer het een aantal weken en ontdek wat het voor jou doet. 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top