Now Reading
Ontspannen kun je leren

Ontspannen kun je leren

ontspannen

Spanningen in je lichaam kunnen leiden tot stress en lichamelijke klachten. Denk hierbij aan vermoeidheid, benauwdheid, piekeren, maagproblemen en huidproblemen. Daarnaast zorgen spanningen ervoor dat je creatieve vermogen beperkt wordt en het staat je persoonlijke groei in de weg.
Helaas hebben veel millennials hier wel mee te maken. Leren ontspannen is super belangrijk, dus wij delen graag een aantal tips.

Leer te ontspannen door te mediteren

Mediteren helpt je om meer in het ‘nu’ te leven. Je hebt dus minder stress over zaken die in het verleden gebeurd zijn, of juist zaken die nog moeten gebeuren en waar je je nu al druk om maakt. Daarnaast wordt tijdens het mediteren de ademhaling rustiger waardoor de spierspanning, stofwisseling en bloeddruk afnemen. Ook neemt de productie van stresshormonen af, bijvoorbeeld adrenaline.

Maak een wandeling door de natuur

Een wandeling maken is heel rustgevend, zeker wanneer je heel bewust op je ademhaling let. ‘s Ochtends vroeg voor werktijd wandelen is helemaal optimaal. Tussen 5 en 7 is de lucht nog schoner en krijg je meer energie. Daarnaast is het natuurlijk nog erg rustig op straat en heb je echt het gevoel dat je alleen op de wereld bent, althans samen met de fluitende vogeltjes. 
Vind je het lastig om te ontspannen tijdens een wandeling? Download een app om te mediteren (Stop, Breathe & Think of Calm). Hierin staan begeleide meditaties. De rustige stemmen leiden je er doorheen en zorgen ervoor dat je volledig tot rust komt.

Ga in gesprek met een ervaren en professionele counseler

Besef dat je het helemaal niet alleen hoeft te doen. Er zijn namelijk mensen opgeleid om jou hierin te begeleiden. Met hun ervaring helpen ze jou de regie te pakken en te leren ontspannen. Dit scheelt jou het hele internet afstruinen om te ontdekken wat bij jou past. En het fijne is, de gesprekken vinden online plaats. Hierdoor kun je dus lekker op je eigen bank en in je eigen vertrouwde omgeving blijven. Benieuwd of dit iets voor jou is? Neem een kijkje op de website van Counseling for You.

See Also
Bach Bloesem

Veel lachen helpt om te ontspannen

Door lachen verbreed je je bloedvaten, welke door stress juist verkleind worden. Doordat endorfine, serotonine en dopamine vrijkomen voel je je heel relaxt en ontspannen. Deze stofjes komen ook vrij bij mensen die drugs gebruiken. Zij hebben het gevoel dat ze de hele wereld aankunnen, vinden alles leuk, iedereen lief en maken zich nergens zorgen om. Als je gestresst bent en dit gevoel ook wilt ervaren, maar drugs een beetje ver vindt gaan, kun je dus het beste naar een goede comedy kijken of vragen of iemand een paar goede grappen maakt.

Lees een goed boek

Lezen vermindert stress en verlaagt de bloeddruk. Uit onderzoek blijkt dat slechts zes minuten lezen per dag je stressniveau al voor tweederde kan verminderen. Dus hang lekker onderuit op de bank met een goed boek. Of zoek een park op en geniet van je boek in het zonnetje. We hebben onze zes favorieten voor je op een rijtje gezet.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top