Now Reading
Kleur inzetten om het gedrag van jouw (potentiële) klant te beïnvloeden

Kleur inzetten om het gedrag van jouw (potentiële) klant te beïnvloeden

Wist je dat kleur een belangrijke rol speelt bij het maken van keuzes? In de marketing wordt er veel gebruik van gemaakt. Zo kun je met de kleur van tekst op bijvoorbeeld je website, visitekaartje en je logo veel invloed uitoefenen.

De werking van kleur

Kleur roept een bepaalde emotie bij je op, maar ook gedrag. Zo weten we allemaal wat er bedoeld wordt met een rode of juist blauwe knop bij een waterkraan. Of bij een groen, oranje of rood stoplicht. Daarnaast leggen we bepaalde associaties, bijvoorbeeld actie, of juist relaxen.

Kleurgebruik in de marketing

Geel staat staat voor optimisme, logica warmte, inspiratie en concentratie. Het wordt veel gebruikt door entertainmentmerken, denk aan Intertoys, Snapchat en veel fastfood ketens.

Rood staat voor warmte en roept op tot actie. Hierdoor wordt het vaak ingezet in de marketing. Met name door de food merken, aangezien het eetlust en dorst opwekt. De kleur wordt geassocieerd met energie, opwinding, wilskracht, moed en vastberadenheid.

Paars staat voor luxe, wijsheid en kennis. Wil je dus een premium gevoel uitstralen, of houd je je bezig met trainingen, dan is dit de perfecte kleur. Je kunt hierbij denken aan merken als Fontys Hogescholen, Milka chocolade en Whiskas kattenvoer. Bij vrouwen staat deze paars op nummer 2 van favorieten. Bij mannen komt paars echter niet in de top 10 terug.

Oranje wordt geassocieerd met vrolijkheid, warmte, energie en vriendschap. Daarnaast is het natuurlijk dé kleur van Nederland, dus hier spelen Nederlandse merken op in, denk aan Post.nl en Thuisbezorgd. Bij vrouwen staat deze oranje echter op nummer 1 bij minst favoriete kleuren. Wanneer je je merk dus op vrouwen richt, kun je deze kleur beter niet gebruiken.

See Also
energiezuiger

Groen staat voor balans, harmonie en groei. Maar we associëren het ook snel met natuur, duurzaamheid en gezondheid. Wanneer je merk hier weinig mee te maken heeft, is het niet voor de hand liggend om ervoor te kiezen.

Blauw straalt vertrouwen, eerlijkheid en betrouwbaarheid uit. Het wordt vaak gekozen door merken die serieus, zakelijk en professioneel willen overkomen. Hierbij kun je denken aan overheidsinstellingen, bedrijven in de financiële sector, maar ook social media platforms. Bij zowel mannen als vrouwen staat blauw op nummer 1.

Lees meer over kleur

Wist je dat kleur een belangrijke rol speelt bij emoties en lichamelijke gesteldheid? De keuze voor de juiste kleur kan jouw helpen om met bepaalde emoties om te gaan. Maar ook om lichamelijke klachten te verminderen. Lees hierover mee in de blog: Chakra’s en de invloed ervan op je emoties en lichaam

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top