Now Reading
De innerlijke criticus: zo tem je dat stemmetje in jouw hoofd

De innerlijke criticus: zo tem je dat stemmetje in jouw hoofd

innerlijke criticus

Waarschijnlijk is jouw leven oké, of in ieder geval best wel prima. Je hebt volop kansen en mogelijkheden om te groeien & te zijn wie je wilt zijn. Je bent ambitieus, perfectionistisch en de wereld ligt aan jouw voeten. Fijne vriendinnen, een goede baan, mooie tripjes op jouw planning. Maar toch lijkt de innerlijke criticus in jou nooit te rusten. Lees snel verder om te ontdekken hoe je deze stem in je hoofd temt.

Even voorstellen

Hi, mijn naam is Marloes. Self-care expert, millenial & Mindfulness coach. Het is mijn missie om Het is mijn missie om Millennials te inspireren met de kracht van Mindfulness op een vernieuwde (hello 2.0 versie), praktische en wetenschappelijk onderbouwde manier. Mijn organisatie is echt ontstaan vanuit mijn eigen zoektocht naar bewustwording & geluk. Mindfulness zweverig, complex en ingewikkeld? No way! Via mijn platform en door middel van workshops door heel het land laat ik zien dat vaardigheden als ontspannen, relaxen en loslaten ook voor jou zijn weggelegd!

Wat je moet weten voordat je de innerlijke criticus kunt temmen

Jouw innerlijke criticus ben jij helemaal zelf! Het is geen stemmetje of extern commentaartje in jouw brein. Wat je jezelf ook wijsmaakt: het is nu echt tijd om aan de slag te gaan met het onderzoeken van negatieve gedachten!

Vanaf nu mag jij je openstellen om als een waarnemer jouw eigen hersenspinsels te onderzoeken. Deze draaien zo af en toe eens overuren, I got it!) Door deze rol aan te nemen doe jij letterlijk afstand: jij bent niet je gedachten. En wanneer je dit principe onder controle hebt, probeer ze dan te accepteren: it’s all part of (the best version of) you. Gedachten en gevoelens zijn vrij. Komen en gaan. Gevraagd en ongevraagd. Net zoals jouw dromen en idealen. Observeer & leer!

Je dient de drijfveren achter je innerlijke criticus te begrijpen om te kunnen veranderen

En damn, verandering is moeilijk. Je bent inmiddels al een flinke tijd ‘gewoon’ jij. En dit is helemaal oké. Het verleden = het verleden, dat kun je niet veranderen. Wel kun je aan de slag met jouw ideeën over het verleden. Om jouw innerlijke criticus echt te kunnen begrijpen is het belangrijk om de drijfveren achter je criticus te begrijpen. Je bent je er misschien niet altijd bewust van, maar jouw innerlijke criticus is er altijd (ongevraagd) voor je.

See Also
positiever leven

Oefening 1

Schrijf de (negatieve) gedachten die zoal voorbijkomen op. Sta ervoor open om dit soort statements neutraal te observeren. Wanneer je dit concreet voor jezelf opschrijft, dan word je bewust van je gedachten. En dit kan best wel heftig zijn en niet altijd even leuk. Maar hoe bewuster jij bent van jouw gedachten hoe meer je ervan kunt leren.

Oefening 2

Probeer je eigen geschiedenis te begrijpen en onderzoek de geluiden van jouw innerlijke criticus. Wat is je daadwerkelijke angst? Waarover is je innerlijke criticus zo bezorgd? Kijk met een afstand naar deze gedachten en beschrijf dit eens uitgebreid voor jezelf. Vaak identificeer jij je nog steeds (onbewust) met deze stem. Als kind hebben we natuurlijk kritische boodschappen, normen & waarden, en dat wat goed of slecht voor ons is meegekregen. In de loop der jaren hebben we hier een (onware) eigen versie van gemaakt.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top