Now Reading
Griep: zo voorkom je dat je aangestoken wordt

Griep: zo voorkom je dat je aangestoken wordt

griep

Om je heen wordt er veel gesnotterd. Collega’s melden zich ziek. In de trein vliegen de griep bacillen je om de oren. Je ontkomt er bijna niet aan om aangestoken te worden en binnen no time ook thuis te zitten. Met deze tips voorkom je dat je wordt aangestoken. Natuurlijk is het geen garantie, maar je verkleint in ieder geval de kans.

Was regelmatig je handen

Bacteriën en virussen verspreiden zich snel en met name via de handen. Alles wat wordt aangeraakt door iemand met griep, is in principe besmet. Denk dat een deurklink, de trapleuning, een pen etc. Je voorkomt het niet dat je deze zaken ook aanraakt. Daarom s het goed om regelmatig je handen te wassen, zodat de bacteriën snel van jouw lichaam worden gespoeld. Ook de rest van je lichaam dient natuurlijk goed schoon te blijven, dus zorg dat je elke dag een douche neemt en jezelf goed wast. 

Houd je omgeving schoon

Goede ventilatie zorgt ervoor dat eventueel binnengekomen griep bacteriën niet gaan broeien en zich snel verspreiden. Daarnaast zorgt frisse lucht sowieso voor een verbeterde weerstand.
Daarnaast is het verstandig om desinfecterende doekjes bij de hand te hebben. Zo kun je snel even je bureau schoonmaken, de klinken of andere plekken waar bacteriën zich verzameld hebben. 

Spreek anderen de griep hebben aan

Wanneer iemand griep heeft, betekent dit niet altijd dat ze zich ziek melden en thuis blijven. Dit is heel nobel, maar betekent wat ze andere collega’s kunnen besmetten. Je mag dus prima je collega aanspreken om niet op het werk te komen. Indien deze wilt blijven werken, is dat prima. Maar wel graag thuis.
Ook een zieke huisgenoot is niet ideaal. Probeer deze zoveel mogelijk te vermijden. Slaap niet in hetzelfde bed en gebruik niet dezelfde handdoeken. Aanraking is eigenlijk ook niet gewenst. Dus mocht je samen wonen met je partner, wacht een paar dagen met die hand op je schouder of seks. 

See Also
sportvasten dag 1

Verhoog je weerstand

Hierin is met name je voeding belangrijk. Zorg dat je gevarieerd eet en niet te vet en ongezond. 2 stuks fruit per dag, 200 gram groente en voldoende vezels. Daarnaast kan het geen kwijt om je voeding te verrijken met supplementen. Hiermee kun je vooral je mineralen en vitaminen inname aanvullen. Lees ook ons artikel over aanbevolen supplementen bij stress.
Daarnaast is drinken erg belangrijk. Minimaal 1,5-2 liter per dag. Het liefst zoveel mogelijk water of thee. Met name alcohol dient beperkt te worden. Probeer dit echt te beperken tot het weekend. 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top