Now Reading
Goede voornemens: zo houd je ze wel vol

Goede voornemens: zo houd je ze wel vol

Stoppen met roken, 5 kilo afvallen, minder drinken. Goede voornemens die elk jaar weer in de top 10 staan, maar hoeveel procent van de mensen houdt het echt vol? De doelen zijn vaak te groot, of bij een kleine tegenslag worden ze direct van tafel geveegd. Met deze tips zorg je dat je het wel volhoudt.

Maak je goede voornemens niet te concreet

Één van mijn goede voornemens is om fitter en energieker te worden. Dit betekent dus niet dat ik een vinkje kan zetten als ik 2 of 5 kilo ben afgevallen. En ook niet als ik 10 kilometer in een uur kan rennen. Hierdoor lijkt het misschien lastiger om je doel te halen, maar het tegenovergestelde is juist waar. Door het open te houden, kun je veel meer vinkjes zetten dan je van tevoren had bedacht. Hierdoor is de kans op falen ook kleiner. Misschien kan ik over een jaar geen 10 kilometer rennen, maar wel 5 kilometer in 20 minuten. I.p.v. te balen dat mijn doel niet behaald is, kijk ik trots naar hetgeen wat ik wel behaald heb en onder het totaal doel valt.

Hak je doel in kleinere doelen

In plaats van binnen een jaar 10 kilo afvallen, kun je ook een maanddoel stellen. Elke maand wil je een kilo kwijt zijn, dat houdt wat speling voor tegenslagen en feestdagen 😉
Je hebt hierdoor elke maand een momentje om te vieren. En mocht je het maanddoel niet gehaald hebben, zul je de maand erna iets harder moeten werken. Hierdoor ben je er bewuster mee bezig en denk je niet alleen richting het einde van het jaar aan je voornemen. Daarnaast is de kans op slagen groter, aangezien je elke maand kunt bijsturen en inhalen.

Zorg dat je tijd plant voor het behalen van je goede voornemens

Een tweede goede voornemen van mij is om de wereld te blijven ontdekken. Dit is vooral iets wat ik wil vasthouden en dus niet perse nieuw. Het lijkt misschien ook wel heel makkelijk, omdat het iets is wat ik graag wil. Toch is het lastiger dan je denkt, want de punten die hierachter zitten zijn geld én tijd. En vooral tijd maken, is af en toe een uitdaging. Er loopt een belangrijk project op je werk, of je hebt andere verplichtingen waardoor je deze maand echt niet weg kunt. Zorg dat je tijd maakt voor de dingen die jij echt wilt doen. Of het nu op vakantie gaan is, of naar de sportschool. Jij bent baas van je eigen agenda. Dit betekent dat je soms anderen moet teleurstellen of ‘nee’ moet verkopen. Maak je hier niet druk om, de volgende keer ben je er weer bij.

Ga voor gemak

En dan bedoel ik niet dat je hele makkelijke goede voornemens moet hebben, zodat je zeker weet dat je ze haalt. Ik bedoel hiermee dat je jezelf helpt om het makkelijker te maken.
Bij sporten kan het bijvoorbeeld helpen om samen met iemand te sporten. Samen sporten is niet alleen gezelliger, het zorgt er ook voor dat je minder snel afhaakt.
Bij reizen kan het helpen om ver voorruit te plannen. Als je nu bijvoorbeeld al 2 vakanties of weekendjes plant, kun je later niet meer zeggen dat het niet uitkomt.
En wil je bijvoorbeeld geld sparen, dan helpt het om al je rekeningen te bekijken. Bij de meeste vast lasten kun je zelf aangeven wanneer deze afgeschreven mogen worden. Doe dit direct na pay day, dan voorkom je dat je geld uitgeeft, dat je eigenlijk niet hebt.

Laat geen excuses meer toe

Je wilde echt wel gaan hardlopen, maar je dacht dat het ging regenen. En je wilde echt wel gezond eten, maar juist de lekkere dingen waren afgeprijsd. Geen tijd, geen zin, geen geld. We kennen ze allemaal en gebruiken ze ook vast allemaal wel eens. Maar wie houd je nou eigenlijk voor de gek? Je stelt goede voornemens voor jezelf, dus je hoeft ook alleen maar aan jezelf verantwoording af te leggen. Als jij deze slechte excuses dus niet meer tolereert, heeft het ook gin zin ze te gebruiken. Tijd moet je maken. Geen tijd is namelijk geen prioriteit. En slecht weer is inderdaad vervelend, maar van die paar spatjes smelt je niet hoor. En anders kun je altijd een thuis work-out doen.

See Also
vroeg opstaan

Maak van je goede voornemens een gewoonte

We doen heel veel dingen uit gewoonte. Denk bijvoorbeeld aan tandenpoetsen in de avond. Hoe vaak denk je hier nu echt over na of kijk je hier nu echt tegenop? Okay, misschien na een lange avond stappen kun je aan niets anders denken dan je bed. Maar in het algemeen denk je hier weinig over na.
Zo zijn er nog veel meer dingen die in je vaste routine zitten en waar je dus amper bij stil staat. Zorg er dus voor dat je goede voornemen een gewoonte wordt. Wanneer je dit keer op keer doet, zul je er op een gegeven moment niet meer over nadenken. Woensdag is dan gewoon jouw vaste hardloopdag. En op dinsdag en donderdag lunch je altijd met een zelfgemaakte salade.

Neem ook zeker een kijkje op de website van  Gretchen Rubin. Zij deelt bijvoorbeeld checklistjes en schreef het boek Better than Before over het aanpassen van je gewoontes.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top