Now Reading
Gelukkig zijn: 10 tips voor meer geluk in je leven

Gelukkig zijn: 10 tips voor meer geluk in je leven

gelukkig

Wie wil nou niet gelukkig zijn? Maar vaak zijn we alleen maar met onze mate van geluk bezig, wanneer deze niet zo hoog is. Je kunt hier zelf enorm veel invloed op uitoefenen. Onderstaande 10 tips helpen je een handje.

1. Gelukkig worden door je gedachten en emoties te beheersen

Wanneer je leert om gedachten en emoties effectief te beheersen en te beheren, verbetert jouw psychische welzijn. Dit kun je leren door bijvoorbeeld te mediteren of mindfulness-oefeningen te doen. Dit heeft bewezen effect bij het verkrijgen van controle over gedachten en emotioneel welzijn.

2. Neem de tijd om dankbaar te zijn

Meestal hebben we onbewust de neiging om te focussen op problemen en negatieve situaties die gedurende de dag passeren. Maar besteed elke dag eens een paar minuten aan het nadenken over de dingen die gedurende de dag zijn gebeurt waarvoor je dankbaar bent. Je kunt dit eventueel ook bijhouden in een boekje.

3. Verminder stress om gelukkig te worden

De stress die je dagelijks ervaart, is een van de grote vijanden als het gaat over gelukkig zijn. Stress vermindert namelijk geleidelijk het ​​gevoel van geluk en rust. En het neemt alleen maar toe als je er niets doet om het te verhelpen.
Om stress te verminderen is het noodzakelijk om de controle over je leven terug te nemen. Maak bijvoorbeeld een to-do lijstje en ga daar mee aan te slag. Let ook op je houding. Gespannen kaken? Hoge ademhaling of heb je een gespannen nek en schouders? Leer dan je lichaam te ontspannen. Dit zal je direct meer rust geven! Ook hier komen meditatie of mindfulness-oefeningen goed van pas.

4. Slaap voldoende

Slaaproutines hebben een directe invloed op onze stemming, dus slechte slaapgewoonten zullen een negatieve invloed hebben.

  • Zorg dat je voldoende beweegt, zodat je fysiek moe bent. Hierdoor val je sneller in slaap, maar slaap je ook dieper.
  • Zorg dat je tot rust komt in je kamer. De temperatuur moet goed zijn en omgevingsgeluiden en licht minimaal.
  • Ga op een vaste tijd slapen. Hierdoor went je lichaam en maakt het op dit tijdstip automatisch de juiste hormonen aan om te slapen.
  • Lees alle tips in de blog: Zo zorg je voor voldoende slaap en verminder je stress

5. Je voelt je gelukkig wanneer je goed voor je lichaam zorgt

Wanneer we ons gezond en fit voelen, zijn we gelukkiger. Hiervoor is het essentieel om een ​​ dieet te volgen dat ons van allerlei voedingsstoffen voorziet. Maar ook om regelmatig te bewegen. Probeer het maar eens: 1 week lang alleen maar gezond te eten en meer te bewegen. Wedden dat je je aan het einde van die week een stuk beter voelt!

6. Ga in gesprek met andere mensen

Mensen zijn sociale dieren, dus dicht bij andere mensen blijven, heeft een positief effect op je stemming. Een moment van on de dag besteden aan het starten van een gesprek met iemand die je kent, versterkt je sociale relaties. Dit zorgt voor een aangenaam gevoel van welzijn en voldoening.

7. Gelukkig worden door routines te doorbreken

Hoewel een zekere mate van routine en eentonigheid een gevoel van veiligheid en controle geven, is teveel hiervan meestal niet zo prettig. Hierdoor kunnen gevoelens van verveling, frustratie of verdriet opkomen. Om dit te compenseren, kun je kleine veranderingen in jouw dagelijkse routine plannen die stimulerend werken. Denk bijvoorbeeld aan het koken van een nieuw gerecht, wandel een andere route dan normaal, of ga iets nieuws leren.

8. Doe iets voor een ander

In de psychologie is het algemeen bekend dat het helpen van anderen een positief effect heeft op je eigen geluk. Iets doen voor iemand verhoogt je niveau van geluk en voldoening en het vermindert stress! Waar wacht je nog op?!

9. Wees creatief!

Je hoeft geen artistiek wonderkind te zijn om te profiteren van de positieve effecten die creatieve bezigheden hebben op je humeur. Kunst, in welke vorm dan ook, verhoogt je dopaminegehalte. Het stimuleert bepaalde delen van je frontale cortex die positieve en aangename sensaties veroorzaken.

See Also
fotograaf: Captured By Lot

10. Sta in contact met de natuur

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het verband tussen gelukkig voelen en de natuur. De verbinding met de natuur heeft een positieve invloed op je gemoedstoestand. Bovendien helpt het dat je wordt blootgesteld aan zonlicht. Dit verhoogt je vitamine D-spiegel en vermindert negatieve emoties, zoals verdriet.

Tip: Neem planten in huis. Het zal je goed doen!

Over gastblogger Tamara

Ik ben Tamara van de Laar, coach & relatietherapeut en eigenaar van Venci en Online Zelfhulp). Al van jongs af aan observeerde ik anderen. Ik was dat stille kind dat altijd alles in de gaten hield Op mijn 13e, toen mijn ouders gingen scheiden, begon mijn veilige haventje in duigen te vallen. De ene na de andere nare gebeurtenis volgde en ik moest me staande zien te houden in een turbulente omgeving. Toen ik 19 werd besloot ik anderen te gaan helpen. Ik startte met de 3-jarige opleiding HBO relatietherapie en sindsdien zit ik niet meer stil.

Lees ook de andere gastblogs van Tamara

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top