Now Reading
FOMO: wat is het precies en wat doe je ertegen?

FOMO: wat is het precies en wat doe je ertegen?

FOMO

FOMO, we horen de term steeds vaker. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Is dit echt iets nieuws, of bestaat het eigenlijk al jaren? Hoe kom je eraan, maar vooral ook, hoe kom je eraf? Lees er alles over in de nieuwe blog.

Wat is betekenis van FOMO?

FOMO betekent Fear Of Missing Out. Oftewel, de angst om iets te missen. En dit gevoel is natuurlijk niet nieuw. Je hebt maar beperkte tijd, dus kunt simpelweg niet overal bijzijn. Maar de term wordt wel steeds vaker gebruikt en we hebben er ook steeds vaker last van. Dit komt simpelweg doordat we precies weten wat er speelt. Door social media weet je wanneer jouw vrienden iets leuks doen zonder jou. Terwijl jij lekker op de bank ligt te Netflixen, hebben zij een ‘best night ever’ foto op Instagram geplaatst. En of dit nu ‘real life’ of ‘Instalive’ is. Het maakt niet uit, jij bent er niet bij en denkt dat je iets mist.

Waar komt FOMO vandaan?

De psychologie achter FOMO is best ingewikkeld. Er is namelijk niet één reden die dit veroorzaakt. Het gaat ook veel verder dan het gevoel één feestje te missen.
FOMO komt het meest voor onder jongeren tussen de 18 en 34 jaar oud. Ze zijn bang om buiten de groep te vallen als ze iets leuks of belangrijks missen. Het maakt ze onzeker.

Degenen die gevoelig zijn voor FOMO zijn met name degenen die alles uit het leven willen halen. Alles moet ertoe doen en alles moet hen gelukkig maken. Maar wat nou als je dacht dat je behoefte had aan een avond rust en Netflix, maar blijkt dat je vriendinnen samen een leuke tijd hebben? Je hebt het gevoel dat je niet de juiste keuze hebt gemaakt en het geluk verdwijnt direct. FOMO heeft dus te maken met de angst om de verkeerde keuze te maken. Keuzestress, teveel opties en dus een grote kans om de verkeerde optie te kiezen.

Maar ook jongeren die enorme behoefte hebben aan vrijheid en bijvoorbeeld werken, studeren, huishouden etc. als verplichting zien, zijn een risicogroep. Voor hen kan het sociale namelijk ook gaan aanvoelen als iets verplichts. Wanneer ze hier niet een meedoen, voelen ze zich schuldig. De angst om iets te missen, de FOMO, kunt bij hen dus voort uit schuldgevoel.

See Also
burn-out

Hoe herken je FOMO?

Maar hoe weet je nu of je er last van hebt, wat zijn de symptomen van FOMO? Als je er veel last van hebt, dan voel je je vaak onrustig, lusteloos en soms zelfs angstig. Je vindt het belangrijk om altijd bereikbaar te zijn en wilt precies weten wat anderen doen. Je checkt continue Social media en dit kan zelfs ten koste gaan van je slaap. Een lege batterij van jouw telefoon is het ergste wat je kan overkomen.
Je gaat vaak over je grenzen heen. Je bent moe, maar kiest er toch voor om naar dat feestje te gaan. Daarnaast kun je bijna niet meer genieten van het moment. Want wat nou als er ergens anders een mooier moment is?

Wat kan je tegen FOMO doen?

We hebben er allemaal wel een beetje last van, dat is helemaal niet gek. Maar wanneer het je leven beïnvloedt, is het wel belangrijk om actie te ondernemen:

  1. Houd bij hoe vaak je social media checkt
    Hierdoor word je bewust van hoe vaak je het doet en komt het besef dat het tijdverspilling is. Geef jezelf een limiet.
  2. Bereken hoeveel geld je maandelijks bespaart
    Houd 1 maand bij hoeveel geld je uitgeeft aan zaken die je eigenlijk niet perse wilde. Maar waar je puur bij was vanwege je FOMO. Wedden dat de inzicht je aan het denken zet?!
  3. Zet je smartphone een aantal uren per dag op ‘niet storen’
    Hierdoor ben je niet bereikbaar en krijg je niet continue meldingen binnen. Je zult vanzelf merken hoeveel rust dit op termijn geeft.
  4. Geniet meer van het moment
    Je zult niet altijd de juiste keuzen maken, maar je kunt er wel van genieten. Leef meer in het moment. (Lees ook de blog met tips over ‘Leven in het nu’)

Onze boekentips

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top