Now Reading
Dragqueens worden steeds populairder en dit is waarom

Dragqueens worden steeds populairder en dit is waarom

drag queen

Dragqueens worden steeds populairder, ook Danielle Jiskoot merkt dit. Zij is founder van The Drag Agency , het eerste boeking en management bureau voor drag talent in de Benelux. Toch heerst er helaas ook nog wel taboe. Wij gingen met Danielle in gesprek en vroegen haar alles over deze scene.

Er ontstaat steeds meer plek voor nieuwe rolmodellen

Een programma als RuPaul’s Drag Race, stimuleert het succes van dragqueens. Het wordt een steeds populairder programma wereldwijd en het heeft bijgedragen aan de wereldwijde status van dragqueens als supersterren. Het heeft een podium geboden aan deze kunstvorm die ongeëvenaard is. De winnaars van het programma hebben vaak een succesvolle carrière met hitsingles, sponsordeals, duizenden volgers op Instagram en uitverkochte tours.
Ook in Nederland werd afgelopen zomer het eerste televisieprogramma met dragqueens uitgezonden, ‘De Diva in mij’. Hierin kregen vrouwen een make-over. Het programma trok gemiddeld 80.000 kijkers.

Er is tevens een groeiende stem voor inclusion en diversity in Nederland. Gelukkig ontstaat er steeds meer een plek voor nieuwe rolmodellen om op te staan en drag talenten horen daar absoluut bij. Zij zijn de stem voor uniqueness, zelfvertrouwen en authenticiteit, helemaal jezelf zijn. Steeds meer mensen gaan dat inzien.  

Dragqueens zijn geen side act, ze zijn een kunstvorm op zich

Het grootste misverstand is vaak nog dat het een side act is in plaats van een kunstvorm op zich. Daar zijn we heel hard mee bezig om te veranderen. Drag is niet alleen iemand in de make up met een mooie jurk aan. Het is uren werk, voorbereiding en planning. Je moet je voorstellen dat drag bijna alle facetten van performance pakt: presentatie skills, zingen, dansen, humor en dan ook nog een killer look die minimaal twee uur duurt. Wij proberen te laten zien dat drag de hoofd act is. Een kunstvorm die nog veel meer in de kijker verdient te komen. Ik wil daar heel graag bij zeggen dat veel andere talenten en organisaties daar al lange tijd mee bezig zijn: bijvoorbeeld Diva May Day, de bekendste queen van Nederland, en Milkshake Festival. Met de The Drag Agency voegen we professionaliteit voor de kunstvorm toe. Vertegenwoordiging die kan helpen, naast bestaande advocates, voor de community om het naar een volgend niveau te tillen.

See Also

Drag talenten hebben skills waar we ongelofelijk veel van kunnen leren

Veel mensen hebben wel eens een drag show gezien, op tv of tijdens een event. De entertainment is van hoge kwaliteit en het aantal optredens zat waanzinnig in de lift. Het is heel jammer dat door de corona crisis de live optredens nu gecanceld zijn. Om die reden hebben we als agency besloten om de optredens naar online te verplaatsen, waar een heel breed publiek een performance kan boeken.  Vanuit de agency bieden we Energizers, waarbij de queens een online meeting opleuken met bijvoorbeeld een quiz, een bingo of een dance battle. Maar we geven ook trainingen  die minder op entertainment zitten en meer op persoonlijke groei. Van stage presence, tot authenticity en het boosten van je zelfvertrouwen. Op deze manier hopen we het podium van de queens alsnog uit te breiden. Dan maar online, we denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden!

Scroll To Top