Now Reading
Digital Detox Challenge: minder smartphone, meer focus

Digital Detox Challenge: minder smartphone, meer focus

Digital Detox

Je wekker gaat en het eerste wat je doet is je telefoon pakken. Je gaat alle social kanalen af, checkt het weerbericht en de nieuwssite. Vervolgens ben je een kwartier met je telefoon bezig. Dit betekent weer haasten om op tijd op het werk te komen. Komt dit je bekend voor? Lees snel verder en doe mee met onze 7-daagse digital detox challenge. We geven je tips die ervoor zorgen dat je uiteindelijk minder met je telefoon bezig bent. Dit zal resulteren in meer rust, betere slaap en optimale focus. Doe jij mee?

Waarom hebben we een Digital Detox Challenge nodig?

De grootste stressveroorzaker is ‘de druk om het zo goed mogelijk te doen’. Het gebruik van de smartphone en ‘het perfecte leven’ wat vaak op social wordt gedeeld, dragen hier aan bij. Ondanks dat we allemaal weten dat voornamelijk de mooie dingen op social worden gedeeld, zijn we hier gevoelig voor.

Het interesseert ons eigenlijk vrij weinig wat iedereen eet of waar iedereen op stap gaat. Toch zijn wij ook schuldig aan veelvoudige social checks. Gemiddeld besteden wij ook wel 20 uur aan de telefoon. Dat is bijna een hele dag! Om deze reden zjin we gaan inlezen over digitale detox. Ons doel is om dit tijdens de challenge terug te brengen naar 10.

Wist je trouwens dat in 68% van de verkeersongelukken afleiding door de smartphone een rol speelt? Lees hier onze blog. Dit is zeker een belangrijke reden om echt te minderen in je telefoongebruik.

Wat houdt de Digital Detox Challenge in?

Aan de hand van tips en opdrachten willen we jullie uitdagen. Wij doen zelf ook mee en zullen we onze ervaringen delen. Hopelijk doen jullie dit ook, want wij zijn heel benieuwd. Je mag je smartphone blijven gebruiken, alleen wel minder dan normaal. Omdat dit de eerste keer is dat we aan een dergelijke challenge meedoen, zijn we mild met de regels. Later in het jaar zullen we nog een challenge organiseren, waarbij we iets strenger worden 😉

See Also
vroeg opstaan

Welke effecten kun je verwachten?

Tijdens de digital detox zul je ontdekken wat het effect is van minder smartphonegebruik. Dit zal ten waarschijnlijk grote impact hebben op je concentratievermogen. Het is niet erg als je een kwartiertje wat dingen op je telefoon bekijkt. Daarentegen is het wel erg als je de hele dag door elk appje ziet binnenkomen of alle meldingen van je geïnstalleerde apps. 
Ten tweede zal de kwaliteit van je slaap verbeteren. We zijn er heel erg aan gewend om naar bed te gaan en dan nog een tijd met onze mobiel bezig te zijn. Juist vlak voor het slapen is het belangrijk om af te schakelen. Je telefoon zorgt juist voor enorm veel nieuwe prikkels.
Tevens zul je een stuk minder stress ervaren. Je voelt minder druk om te voldoen aan het perfecte leven. Deze vermindering van druk resulteert in meer rust.

Tips om je telefoongebruik te verminderen

1.Zet je telefoon 1 uur voor het slapengaan tot 1 uur nadat je wakker bent op vliegtuigstand
2.Gebruik geen smartphone wanneer je onderweg bent
3. Zet alle push berichten van apps uit
4. Probeer 2 dagen met je batterij te doen
5. Verwijder alle overbodige apps
6. Plan een telefoonloze date in, zodat je echt quality time hebt
7. Laat je telefoon thuis bij korte uitstapjes (boodschappen doen, hond uitlaten etc.)
8. Download een app voor hulp, bijvoorbeeld Forest of Moment

View Comment (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top