Now Reading
Burn out? Jij hebt de controle!

Burn out? Jij hebt de controle!

burn out

Je voelt je meer moe dan normaal. Je bent steeds op zoek naar prikkels om je heen en je kunt amper nog stil zitten. Herkenbaar? Kijk uit, voor je het weet ben je hard op weg naar een burn out. Natuurlijk heeft iedereen drukke en minder drukke dagen. Het gaat pas echt een probleem worden als je constant het gevoel hebt dat je ‘aan’ staat en je de balans niet meer terug kunt vinden tussen ontspanning en inspanning. Ik kan je er alles over vertellen!

Even voorstellen

Ik ben Ilonka, 35 jaar en woon samen met mijn twee katten in een knus, maar gezellig appartement. Op mijn 25e kreeg ik mijn eerste burn out, daarna volgde er nog twee. Door het verkeerd handelen van mijn huisarts destijds en het klakkeloos overnemen van zijn diagnose, heb ik ruim zes jaar lang niet geweten dat ik drie burn outs heb gehad. Ik kwam bij verschillende psychologen terecht. In die periode miste ik iemand die mij echt begreep hoe ik mij voelde. Dat kan niet van iemand die ervoor geleerd heeft maar het zelf nooit daadwerkelijk heeft gevoeld. Door mijn verhaal te delen hoop ik andere mensen te inspireren en motiveren om nooit de strijd op te geven! Sinds kort ben ik met een Instagram pagina begonnen om mijn verhaal te delen door middel van blogs en quotes. Benieuwd? Je kunt het lezen op de pagina ‘made.by.hsp‘.

Signalen burn out

Voorafgaand aan mijn burn outs, in totaal drie, waren er al verschillende signalen die ik compleet heb genegeerd. Ik voelde mij misselijk worden zodra ik stil ging staan of zitten en daardoor was ik constant in beweging. Ik sliep slecht, was scherp voor alle prikkels om mij heen en ik wilde steeds meer activiteiten doen op een dag. Heeft iemand mij nodig, ik ben er. Wordt er gevraagd of ik meer uren wil werken, natuurlijk. Het sociale leven werd drukker en ik was amper nog thuis te vinden.

De diagnose

Ineens gebeurde het, stroomstoring in mijn hoofd. Alle stoppen waren doorgeslagen en ik was totaal de controle over mijn lichaam kwijt. Het gebeurde op de heenreis naar een wintersport. Het plan was om eindelijk te gaan genieten na een drukke periode. In plaats daarvan lag ik thuis, compleet uitgeput in bed onder de dekens. Huilend en vol in paniek. Drie weken lang durfde ik mijn woning niet te verlaten. De eerste diagnose was paniekstoornis en ruim zes jaar later wist ik pas dat ik drie keer een burn out heb gehad.

Tips voor herstellen van een burn out

De eerste stappen die er gezet moeten worden om te kunnen herstellen van een burn out zijn het meest zwaar. Je lichaam is uitgeput en je voelt hartkloppingen. Elke inspanning is bijna teveel, zelfs traplopen of douchen. Doe het vooral op je eigen tempo.

Wat mij heeft geholpen in het begin is een dagboek bijhouden over wat je op een dag doet. Op die manier zie je of je progressie boekt.
Ten tweede ben ik ritme en routine gaan aanbrengen in mijn leven. Ik had een dagindeling gemaakt met precies de tijden waarop ik iets ging ondernemen. Het bestond voornamelijk uit opstaan, eten, hobby beoefenen en één uitdaging per dag. De uitdaging kon ook het vuilnis wegbrengen zijn.
Tevens vermeed ik zoveel mogelijk negatieve prikkels. Dat bestaat uit mensen die veel energie kosten, als ook het volgen van social media en het kijken van de tv. Allemaal dingen die je energielevel omlaag kunnen brengen.

See Also
nee zeggen

Het belangrijkste wat ik iedereen mee wil geven die in een burn out zit, of in het herstelproces, ga sporten! Er zijn vele kalmeringsmiddelen en antidepressiva op de markt, sporten is het meest natuurlijke medicijn dat daadwerkelijk werkt.
Tijdens een burn out ben je zoveel in je hoofd bezig, dat je het vertrouwen in je lichaam verliest. Door te gaan sporten krijg je het vertrouwen in je lichaam terug en voel je je met de dag sterker worden, fysiek en mentaal. Sporten haalt alle drukte uit je hoofd. Zorg wel voor de juiste balans en wees niet te overmoedig. Voor je het weet is je lichaam opnieuw uitgeput.

Mijn lijfspreuk is daarom ook: BURN IT OUT!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top