Now Reading
Hoe ga je om met iemand met een burn-out?

Hoe ga je om met iemand met een burn-out?

burn-out

Je hoort het steeds vaker, mensen die thuis zitten met een burn out. ⅓ van de jongvolwassenen kampt ermee en dit is echt zorgwekkend. Maar wat is een burn-out nu precies? Want pas als je dit goed begrijpt, kun je er wat aan doen. Wij zijn geen arts, maar kunnen wel onze eigen ervaringen delen, aangezien we meerdere vrienden hebben die met een burn-out te maken hebben (gehad).

Hoe wordt een burn-out veroorzaakt?

Veel mensen denken dat een burn-out gerelateerd is aan prestatiedruk. We moeten van alles op werk, want als jij het niet doet, doet een collega het wel en ben jij je baan kwijt. We moeten een paar keer per week sporten om er goed uit te zien, we moeten elk weekend op stap, want we kunnen geen feestje missen. En daarnaast moeten we de perfecte partner zijn en genoeg tijd met de familie doorbrengen.

We meten onszelf continue en gunnen onszelf geen rust. Want waarom zou je op vrijdagavond op de bank liggen, terwijl je hele Facebook vol staat met mensen die wel gezellig zijn en in de kroeg hun ‘best night ever’ hebben. Daarnaast ontvangen we de hele dag prikkels via mail, whatsappjes en social media – zoveel dat je op z’n tijd wel een digital detox kunt gebruiken.

Maar dit zou betekenen dat het krijgen van een burn-out iets is van de tegenwoordige tijd. Werkten mensen vroeger dan niet hard en was er toen geen prestatiedruk? Niets is minder waar, het is alles behalve een trend. Psychologen schreven er in de jaren 70 al vele boeken over, er wordt nu alleen veel meer over gepraat, waardoor het steeds duidelijker wordt hoeveel mensen er last van hebben.

Vrouwen zijn vatbaarder

Er zijn meer vrouwen dan mannen die last hebben van een burn-out. Dit komt met name omdat vrouwen sneller emotioneel uitgeput raken. Vrouwen reageren bij stressvolle situaties namelijk meer vanuit hun gevoel en dus hun buik. Een man probeert eerder vanuit zijn verstand met de situatie om te gaan, of legt het probleem bij een collega of zijn baas neer. 

Daarnaast is het nog steeds zo, ook al willen veel mannen dit niet toegeven, dat het huishouden en de zorg voor de kinderen grotendeels bij de vrouwen ligt, waardoor zij naast haar werk nog steeds veel druk ervaart. 

Omgaan met een collega met een burn-out

Werk is niet altijd de oorzaak, maar speelt zeker een belangrijke rol. We brengen hier vaak 40 uur per week door, dus als het op het werk niet lekker loopt, heeft dit veel impact op je leven. Dit heeft niet alleen te maken met de werkdruk, maar er zijn meerdere elementen die het risico op een burn-out kunnen vergroten, maar dus ook juist kunnen verkleinen.

Zo kan een stukje waardering op je werk het risico verminderen. Dit gaat niet alleen om salaris, maar af en toe een bedankje of schouderklopje kan al voldoende zijn. Mocht je het gevoel hebben dat een collega tegen een burn-out aanloopt, kan het dus zeker helpen hem of haar net wat vaker een complimentje te geven. 

See Also
Digital Detox

Daarnaast is ook de vrijheid op het werk een belangrijke factor. Ook hier geldt dus dat je een ander net wat vaker om zijn of haar mening kan vragen, kan betrekken bij projecten, of de eindbeslissing kan laten maken. Probeer hier wel de juiste balans in te vinden, want als iemand te vaak keuzes moet maken en zich hier niet capabel genoeg voor voelt, kan het juist verkeerd uitpakken. Je kunt iemand onzeker maken en een gevoel van druk geven. 

Omgaan met een vriend of vriendin met een burn-out

Een burn-out heeft ook te maken met je privé-leven. Een sociaal vangnet van een partner of vrienden kan dan essentieel zijn. Dit is dan ook de reden dat singles vatbaarder zijn voor een burn-out. Ze hebben niet iemand die thuis zit om samen even de dag te bespreken. Ook moeten ze het huishouden vaak alleen doen. Zorg er dus voor dat je als vriendin iemand het gevoel geeft dat je er altijd voor hem of haar bent. Zorg dat je samen leuke dingen doet en probeer wat werk uit handen te nemen door een keer voor iemand te koken of te helpen met het huishouden. Bel een keertje ‘s avonds om te vragen hoe de dag was of ga een keer samen sporten om het hoofd leeg te maken. 

Let er wel op dat je niet teveel wilt afspreken en te ver vooruit afspraken inplant, dit kan ook weer voor druk zorgen. Maak er ook geen probleem van als de ander een keer afzegt omdat het even teveel is. 

Het kan erg lastig zijn om met iemand om te gaan die een burn-out heeft, Zeker als je hier zelf nooit last van hebt gehad, omdat het moeilijk is om je in te beelden wat iemand meemaakt. Het belangrijkste is dat je er voor iemand bent en degene het gevoel geeft dat hij/zij er toe doet. Vaak is een luisterend oor en gezelschap al voldoende.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top