Now Reading
Beter slapen: deze voedingsmiddelen moet je wel of juist niet eten

Beter slapen: deze voedingsmiddelen moet je wel of juist niet eten

beter slapen

Uit onderzoek van GFK blijkt dat bijna een kwart van de millennials niet voldoende slaapt. Zorgwekkend, want langdurig slaapgebrek kan leiden tot lichamelijke en psychische problemen. Beter slapen willen we dus allemaal. Ga snel aan de slag met onze tips en lees verder welke voedingsmiddelen je wel of juist niet moet eten.

Je kunt beter slapen door tryptofaan

Tryptofaan is een stofje dat het lichaam niet zelf aanmaakt, maar wat je door voeding binnenkrijgt. Het zit bijvoorbeeld in bananen, eieren, kalkoen, melk, yoghurt, dadels en tonijn. Als je deze producten ongeveer een half uur voordat je naar bed gaat eet, zul je zeker beter slapen. Tryptofaan zorgt er namelijk voor dat je lichaam melatonine aanmaakt, ook wel het slaaphormoon genoemd.

Eet producten die serotonine aanmaken

Serotonine geeft ons een gevoel van kalmte, innerlijke rust en tevredenheid. Het gaat namelijk negatieve gevoelens tegen, denk aan angst, verdriet en zorgen. Het is eigenlijk de tegenhanger van de stresshormonen, die er vaak voor zorgen dat je niet goed slaapt. Net als tryptofaan, is het nodig om melatonine aan te maken. Volkoren producten bevatten de stof. Beter slapen moet dus lukken als je ‘s avonds nog een boterham of cracker eet.

Laat drankjes met cafeïne en alcohol staan

Het drinken van koffie in de avond is één van de bekendste oorzaken van slecht slapen. Dit komt door de cafeïne die erin zit. Dit stofje heeft namelijk een stimulerend effect op de hersenen, nieren, maag en darmen. Het doet precies wat je niet wilt, het verdrijft de vermoeidheid. Perfect als je wat uurtjes door moet trekken voor een deadline, maar beter slapen gaat hiermee niet lukken.
Het stofje zit trouwens ook in thee of bijvoorbeeld Redbull. Mocht je deze drankjes echt niet kunnen laten staan, probeer dan altijd voor een decaf variant te gaan. Of bijvoorbeeld verse kruidenthee.

Door alcohol val je misschien wel sneller in slaap, je bent alleen binnen een paar uur ook weer wakker. Door alcohol kun je heftig gaan dromen en zweten. Daarnaast word je vaak wakker met hoofdpijn, omdat je te weinig vocht vasthoudt.

Je kunt beter slapen als je pittig eten vermijd

Dit verschilt heel erg per persoon, maar veel mensen krijgen last van pittig eten. Het kan zorgen voor brandend maagzuur of een opgezet gevoel. Als je hier gevoelig voor bent, is het zeker niet verstandig om na het avondeten nog iets pittigs te pakken. Er zijn genoeg alternatieven die wel mogen, dus doe het jezelf niet aan.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top