Now Reading
Ayurveda: 10 voedingstips om in balans te komen

Ayurveda: 10 voedingstips om in balans te komen

ayurveda

Ayurveda is een traditionele geneeswijze die zijn oorsprong vind in India. Het gaat er vanuit dat je gezond bent, wanneer je dosha’s in balans zijn. Hierbij zijn lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om in balans te komen en blijven, is de juiste voeding van groot belang. Je spijsvertering is daarbij het belangrijkste uitgangspunt. Daarnaast horen ook levensstijl tips en supplementen, maar die dienen echt individueel afgestemd te worden door een Ayurvedische coach.
Los van je individuele profiel, heeft de Ayurveda een aantal belangrijke basis voedingstips.

1. In Ayurveda is lunch de hoofdmaaltijd

Ontbijt en diner zijn licht. Als je de lunch als hoofdmaaltijd nuttigt, werkt jouw spijsvertering optimaal en heb je de minste kans op klachten.

2. Eet alleen wanneer je honger hebt

Eet niet teveel, het beste is als de maag voor ¾ gevuld is. Leer dus het onderscheid te maken tussen ‘mentale honger’ en ‘fysieke honger’. Geeft jouw lichaam aan dat je honger hebt; een rommelende maag? Of zegt je hoofd dat je zin hebt in iets lekkers?

3. Eet lokaal

Ook dit stamt af van vroeger en is eigenlijk heel logisch. Ons lichaam is aangepast aan de natuur van afkomst. We kunnen tegenwoordig alles krijgen in de supermarkt, maar probeer zoveel mogelijk te eten wat ook daadwerkelijk hier geteeld wordt (of in ieder geval in Europa).

4. Houd rekening met de Ayurveda periodes

Dit heeft te maken met punt 3; hier is je lichaam het beste op ingesteld. De natuur is er namelijk zo op ingericht, dat bepaalde voedingsstoffen passend bij een dosha juist groeien als die dosha in dat seizoen niet overheersend is. Bijvoorbeeld: In Ayurveda is de kapha periode van maart t/m juni. Paddenstoelen bevatten veel kapha; maar dit is een typische herfstgroente. Zo zorgt de natuur er dus al voor dat je in de lente niet teveel kapha binnen krijgt en in disbalans raakt.

5. Gebruik kruiden

De juiste kruiden ondersteunen je spijsvertering. Denk aan gember, kurkuma, kaneel en kardemom. 

6. Eet in een rustige omgeving

Dit betekent dat je alleen focust op het eten. Dit kun je het beste aan de eettafel doen, zonder afleiding. Dus geen tv op de achtergrond aan of ondertussen een boek lezen. Blijf na het eten ook nog 5 tot 10 minuten rustig zitten.

7. Zorg dat iedere maaltijd alle zes de smaken bevatten

De zes smaken zijn zoet, zuur, zout, scherp, bitter en wrang. Zo is alles in balans en loop je ook het minste risico om tussendoor te gaan snaaien. Heb je vaak zin in iets zoets? Dan bevatten je maaltijd waarschijnlijk te weinig zoete ingrediënten. Denk bij zoet aan wortel, pompoen of zoete aardappel. Of granen, die zijn ook zoet. Bij zuur kun je denken aan yoghurt, kaas. Zout is natuurlijk zout zelf of bv zeekraal. Scherp is peper (zwart/spaans) of gember. Bitter zijn groene bladgroenten zoals spinazie of koffie. Wrang zijn bv. granaatappel of bonen.

8. Neem geen fruit in combinatie met zuivel

Heel Instagram staat er vol mee tegenwoordig. Een heerlijke bak kwark met vers fruit. Maar dit is funest voor je spijsvertering. Voeg liever wat (warm) fruit toe aan je havermout en gebruik plantaardige melk.

9. Ayurveda raadt af om zware vruchten te combineren

Liever eet je deze vruchten, zoals banaan, ananas en meloen, helemaal niet. Ze worden namelijk niet in ons kikkerlandje geteeld. Maar wil je het toch graag eten, eet ze dan zonder dat je het combineert. En het liefste een half uur voor de maaltijd, zodat je spijsvertering al een kans heeft gehad dit te verwerken.

10. Eet en drink het liefste warm

Warm eten is vriendelijker voor je spijsvertering. Denk dus ’s ochtends aan havermoutpap of pannenkoekjes. ’s Middags de hoofdmaaltijd. En ’s avonds een soepje gecombineerd met een boterham. Drink het liefste lauwwarm of heet water. Ook tijdens het sporten is het niet goed om ijskoud water te pakken, hoe lekker dit soms ook is.

Lees meer

Lees ook onze andere blogs over Ayurveda
Ayurveda: in welke dosha herken jij je?
Ayurveda detox: deze ingrediënten maken de maaltijden gezond
Ayurveda: waarom steeds meer mensen hier kennis mee maken
Kitchari: het beste detox recept

Scroll To Top